Halaman

Khamis, 9 Julai 2009

Kaki Bentuk Kasut



(Source:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0705&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_01.htm )


Apabila kerap memakai kasut tumit tinggi yang bermuncung tirus, jari-jari kaki akan merapat dan membentuk bonjolan.

--------------------------------------------------------------------------------


DENGAN usia menginjak awal 50-an, keadaan jari kaki Salmah tidak seperti dahulu lagi. Bukan disebabkan oleh tubuhnya yang semakin berisi, sebaliknya perubahan bentuk fizikal pada jari kakinya.

Ibu jari kaki kanannya yang sebelum ini lurus kini mula merapat ke kanan sehingga menindih jari kedua. Ruang antara jari-jari kecil kaki pula semakin menyempit.

Di bahagian luar ibu jari kakinya pula, satu bonjolan keras seakan tulang terbentuk. Pada mulanya Salmah menganggap perubahan ini berlaku disebabkan faktor usia, namun bonjolan itu sering luka dan berterusan membengkak.



HALLUX VALGUS ialah satu kecacatan




Sebenarnya, apa yang dialami Salmah bukan satu anomali perubatan malah ia kerap berlaku pada kebanyakan wanita lain.
Menurut Pakar Bedah Kaki dan Pergelangan Kaki, Dr. Khairul Faizi Mohammad, apa yang dihadapi Salmah adalah sejenis kecacatan yang dikenali sebagai Hallux valgus.


"Keadaan ini biasanya dikaitkan dengan tekanan terhadap bahagian sisi ibu jari kaki yang dipanggil bunion. Ia berisiko menjadi lebih serius bila bahagian sisi jari kaki bergeser dengan kasut.
"Apabila kerap memakai kasut tumit tinggi yang bermuncung tirus, jari-jari kaki akan merapat. Ditambah dengan bebanan yang perlu ditampung pada bahagian hadapan kaki apabila berdiri lama, tulang di bahagian itu berisiko untuk dibentuk mengikut acuan kasut.


"Lama-kelamaan ibu jari kaki akan merapat ke arah jari kecil dan berputar. Bunion pula akan bertambah besar dan mengeras.
"Seperti yang dialami Salmah, jari kecil akan saling merapat sehingga tiada ruang antara jari. Keadaan ini bukan sahaja menyakitkan malah bagi sesetengah orang, mereka mudah terkena serangan kulat air kerana kaki mereka sentiasa basah," katanya.
Kecacatan ini boleh juga terjadi semasa kanak-kanak kerana 72 peratus keadaan ini boleh diwarisi daripada ibu.
"Tetapi kebanyakan kes bunion terjadi atas faktor pemakaian kasut bertumit tinggi dan sempit di hadapan," jelas Khairul.


Maka tidak hairanlah 90 peratus penghidap kecacatan ini adalah golongan wanita. Mula membentuk simptom pada usia akhir 30-an, keadaan akan bertambah serius sekiranya tidak dirawat.
Secara umum, kecacatan Hallux valgus terjadi dalam dua hingga empat peratus populasi sesebuah negara. Peratusan ini adalah sama untuk populasi yang memakai kasut dan berkaki ayam.
Walau bagaimanapun, peratusan ini meningkat kepada 48 peratus bagi mereka yang memakai kasut bertumit tinggi dan bermuncung kecil.


Bagaimana mengelak Hallux valgus?


Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil pada peringkat awal untuk melambatkan proses kecacatan ini.
"Elakkan daripada memakai kasut bertumit tinggi dan kasut yang bermuncung tirus. Bagi mereka yang berkaki leper atau tapak kaki rata, plantar orthosis yang melengkung perlu digunakan bagi memberi sokongan kepada kaki," ujar Khairul.
Seeloknya, kasut yang bermuncung lebar yang menyamai saiz sebenar hujung kaki perlu menjadi pilihan setiap kali anda membeli kasut.


Kasut yang diperbuat daripada kulit yang lembut pula memberi jaminan keselesaan kerana ia boleh dibesar dan dilebarkan berbanding kasut yang diperbuat daripada material lain.
"Bagi mereka yang mempunyai masalah Hallux valgus, satu perkara yang perlu diingat, elakkan kasut yang mempunyai kelim atau jahitan yang bila dipakai akan terkena bahagian bunion.
"Geseran ini bukan sahaja membengkakkan bonjolan malah melukakannya. Untuk mengurangkan bengkak, letakkan ais di kawasan tersebut," beritahu Khairul.


Hanya ada satu cara untuk menghilangkan Hallux valgus iaitu pembedahan. Terdapat 110 jenis pembedahan yang boleh dilakukan untuk mengembalikan kaki pada keadaan normal.
Namun, tidak ramai yang tampil untuk merawat kecacatan ini kerana pada anggapan mereka ia bukan sejenis penyakit kritikal dan mereka tidak akan mati kerananya



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails