Halaman

Selasa, 18 Januari 2011

Solat Fardhu Yang Dilupakan...


Sepanjang saya bertugas sebagai pendidik, saya sering sahaja bertanya kepada pelajar pelajar saya, " adakah kamu bersolat?" " adakah cukup solat 5 waktu mu?" tapi jawapan yang di terima sangat mengecewakan...kebanyakkannya telahpun meninggalkan solat. Langsung tidak lagi bersolat. Dan yang paling menyedihkan, sudah lupa akan tanggungjawab solat dek kerana kesibukan dunia pelajar mereka..

Sungguh, saya berasa sangat sedih..paling terbaru saya bersembang dengan beberapa orang pelajar saya semalam. Mereka pelajar pandai, namun sudah terlupa akan kewajiban yang satu ini. Salah seorang mengatakan kerana mungkin sebab memikirkan umur yang masih muda, maka pasti punya masa untuk berubah. Ada yang kata akan berubah selepas berkahwin. Dan ada pula yang kata, kesedaran itu telah ada, ilmu agama yang dipelajari dari kecil telah cukup, cuma hati yang belum tergerak untuk berubah.

Apakah yang telah mempengaruhi seseorang untuk meninggalkan solat? Tentu kita menjawab syaitan...Namun, syaitan dan nafsu itu, cuma dapat mempengaruhi sahaja. Namun keputusan akhir itu adalah di tangan kita. Kita yang memilih samada untuk meninggalkan solat, atau mengerjakan solat. Melewatkan solat atau mengawalkan solat. Allah telah memberi hak kepada kita, iaitu hak untuk memilih. Dan dengan pilihan itu lah kita akan diadili oleh Allah nanti.

Tiada apa yang dapat memaksa kita dalam menentukan pilihan kita. Memilih untuk menjadi muslim atau kafir, memilih untuk di sayangi oleh Allah atau dibenci, memilih untuk mengejar masa atau mensia siakan masa, memilih untuk berjaya atau sebaliknya....Di sekeliling kita hanya mampu pengaruhi keputusan kita, namun kitalah orangnya yang akan memilih pilihan pilihan tersebut. Selain dari itu, yang lain adalah ketentuan Allah...

Cuba renungi petikan arikel di bawah ini.... (http://berpesan-pesan.blogspot.com/2009/02/bahana-meninggalkan-solat.html )

Barangsiapa yang (sengaja) meninggalkan solat fardhu lima waktu :

-Subuh - Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun* di akhirat. (1 tahun diakhirat=1000 tahun didunia=60,000 tahun)

Zuhur - Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim.

Asar - Dosa sama seperti meruntuhkan Ka'abah

Maghrib - Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri.

Isyak - Allah SWT berseru kepada mereka :- "Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT."

Antara azab bagi mereka yang meninggalkan solat:

Dunia

Allah SWT menghilangkan berkat dari usaha dan rezekinya.
Allah SWT mencabut nur orang-orang mukmin (soleh) daripada (wajah) nya.
Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.

Sakaratul Maut
Ruh dicabut ketika ia berada didalam keadaan yang sangat haus.
Dia akan merasa amat azab/pedih ketika ruh dicabut keluar.(su'ul khatimah)
Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.

Alam Barzakh

Dia akan merasa susah (untuk menjawab) terhadap pertanyaan (serta menerima hukuman) dari Malaikat Mungkar dan Nakir yang sangat menggerunkan.
Kuburnya akan menjadi cukup gelap.
Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang-tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari)
(Siksaan binatang-binatang bisa seperti ular, kala jengking dan lipan)

Hari Qiamat

Hisab keatasnya menjadi sangat berat
Allah SWT tersangat murka kepadanya.
Allah SWT akan menyiksanya dengan api neraka.

Oleh itu, apakah pilihan kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails