Halaman

Jumaat, 28 Januari 2011

Semakin Ramai Lelaki Islam Tidak Bersolat Jumaat

Sumber gambar : hassan1663.blogspot.com

Hari ini, saya telah berjalan jalan ke sebuah shopping kompleks yang agak popular di Penang ini...Hari Jumaat waktu rehat agak panjang berbanding hari biasa, maka memang kebiasaannya ramai pekerja2 wanita akan ambil kesempatan untuk membeli pelbagai barang keperluan. Saya wanita berkerjaya, isteri dan ibu, memang faham benar dan memang ini sahajalah masa yang ada untuk diri sendiri tanpa perlu memikirkan hal hal yang lain.

Namun, tumpuan saya terganggu melihatkan kelibat ramai lelaki2 yang muncul ketika orang lain sebenarnya sedang sibuk di masjid. Ada yang datang dengan famili, ada yang bawa anak, ada yang dengan pasangan (jelas sekali bukan pasangan berkahwin) dan ada juga yang datang berkumpulan.

Saya melihat kepada jam di tangan, (ketika itu sedang makan di restoran segera), telah menunjukkan jam 1.30ptg...lelaki2 di situ masih leka menjamah makanan...saya terfikir, mungkin sebab waktu Zohor sekarang masuk lambat, maka mereka makan dahulu. Saya makan lambat2 dan akhirnya jam sudah menunjukkan pukul 2.00ptg....mereka masih di situ juga...fikir saya, mungkin kerana waktu rehat mereka singkat, maka mereka tidak boleh pergi masjid...

Namun, setelah 2.10ptg, mereka masih juga di situ dengan beberapa orang yang berpakaian pejabat...saya akhirnya hanya mampu menggelengkan kepala...dalam hati saya, Sah mereka tidak solat Jumaat!

Sedihnya melihat sebahagian lelaki lelaki di zaman ini. Mereka diamanahkan sebagai pemimpin, namun secara terang terangan mempamer kelakuan sedemikian tanpa rasa malu. Tertama bapa bapa yang membawa anak2 mereka, teladan apakah yang sedang ditunjukkan? Juga kepada yang sedang bercinta, tidakkah teman wanita mereka tergerak hati untuk menegur keadaan ini?

Jika pun mereka itu adalah musafir, rasa saya tak perlulah menonjolkan diri secara terang terangan pada waktu itu, sekurang kurangan pada masa solat Jumaat demi menghormati solat tersebut. Juga sekurang kurangnya mereka dapat menghindarkan diri mereka dari terfitnah oleh mata mata yang memandang.

Solat Jumaat yang ditinggalkan secara sengaja, tidak akan sama walaupun diganti dengan solat zohor...Sekiranya (kepada yang sengaja meninggalkan solat jumaat) mereka tidak malu kepada manusia, malulah kepada Allah...malulah kepada makanan yang sedang dijamah sedang diri tidak mahu bersujud untuk bersyukur kepada Allah SWT. Fikirkanlah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails