Halaman

Selasa, 4 Oktober 2011

Hati





(maksud doa Rasullullah SAW):

Ya Allah, Anugerahkanlah untukku hati yang benar benar bertakwa, suci lagi bersih. Bukannya hati yang kufur dan bukannya hati yang celaka.

Sesungguhnya hati ini bukanlah milik mutlak kita. Di suatu hari kita membenci seseorang, hari yang lain kita menyayangi pula orang yang sama. Hari ini kita menyayangi, belum tentu esok masih lagi menyayangi. 

Hari ini kita berasa tenang, belum lagi tahu apa nasibnya esok hari...

Hari ini hati kita gembira, apakah gembira itu sampai ke esok hari juga?

Hari ini hati kita ikhlas membantu, adakah esok tidak akan ikhlas itu terpalit dengan riak?

Sesungguhnya benar-benar kita tiada daya ke atas satu apa pun di atas dunia ini melainkan dengan pertolonganNya.

Sesungguhnya benar-benar kita adalah zalim kepadaNya bilamana kita berjaya adalah semata-mata atas daya usaha kita tanpa hati kita sedar semuanya adalah atas pertolonganNya...namun, bila kita gagal, secara tanpa kita sedar hati kita pula menyalahkanNya.

Kadangkala tanpa kita sedar, hati kita perkecilkan nikmat yang diberiNya tanpa kita sedari.Bila diduga, hati kita berkata Dia sedang menzalimi kita. Adakah mungkin Allah yang Maha Penyayang sedang menzalimi kita, sedang kita yang tidak tahu berterima kasih kepadaNya terus terusan berlaku tidak adil ke atas segala pemberianNya?

Semoga Allah terus menetapkan hati kita dalam keimanan kepadaNya, memberi hati yang sentiasa bersyukur dan bersabar kepadaNya pada setiap sekecil-kecil nikmat dan sebesar-besar dugaan yang diberiNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails