Halaman

Isnin, 9 Mei 2011

Masuk hospital...


Hari rabu yang lepas, saya masuk hospital...kena viral fever dan dehydration sekali...doktor masukkan 5 botol air melalui tangan. ...tu lah..sekejap kebah, sekejap demam...alhamdulilllah, saya sudah pun sihat....


Di hospital, tak banyak benda yangorang sakit boleh buat..kebetulan saya duduk di tepi tingkap dan wad saya di tingkat 5...sepanjang saya di sana, saya merenung ke luar tingkap...hati kecil saya berbisik betapa indah dan agungnya ciptaan Allah...keindahan alam di bandar kecil sekitar hospital ini yang saya tidak nikmati ketika saya sibuk mengejar urusan dunia...

Saya juga berfikir bahawa betapa sibuknya kita, sampai tidak terlihat oleh mata kita keagungannya...sehingga kita tidak sempat juga menuturkan hatta mengingatiNya lantaran urusan dunia yang tak pernah sudah sudah...

Saya bersyukur diberi kesempatan untuk berhenti seketika dari urusan dunia dan duduk bermenung di atas katil hospital...kerana dengan itu juga saya seolah olah terjaga dari tidur yang panjang...tidur yang enak sehingga terlupa pada tujuan sebenar kita hidup...kita hidup bukan untuk menyelesaikan urusan dunia yang tak pernah habis habis...kita hidup untuk beribadah kepadaNya...solat itu ibadah, makan itu ibadah, tidur itu ibadah, kerja...berkeluarga...semuanya adalah ibadah yang selama ini sukar untuk kita niatkan ibadah...yang selama ini kita niatkan untuk diselesaikan....maka jika diniatkan untuk diselesaikan, memang kita lelah dalam menyelesaikannya...

Namun, bila kita niatkan semata mata kerana Allah SWT, maka tidak lain ia adalah ibadah yang cukup membahagiakan, menenangkan...jika ada kepenatan sekalipun, kita tahu bahawa Allah akan membalasnya dengan balasan yang baik lantaran niat kepada Allah SWT...
Alhamdulillah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails