Halaman

Jumaat, 17 Jun 2011

5 Petua agar hidup diurus oleh Allah


Saya telah hadir mendengar bual bicara dari Kiyai Gymnastiar yang popular di Astro Oasis...bual bicara ini di adakan di PSP pada hari Jumaat yang lalu.

Tajuk perbincangan adalah berkenaan dengan intergriti dalam pekerjaan. Banyak telah saya dapat ilmu dari beliau...ingin saya kongsikan di sini sedikit ilmu tersebut...

Terdapat 5 us yang perlu kita praktikkan agar hidup kita tenang dan sentiasa diurus oleh Allah..

1. Hati harus tulus
2. Ibadah harus bagus
3. hidup harus lurus
4. Ikhtiar harus serius
5. Taubat terus menerus

1. Hati harus tulus - dalam pekerjaan kita perlu kerja dengan hati yang tulus.

2. Ibadah harus bagus - yang mana ibadah adalah asas dalam kehidupan, perlu dikukuhkan.

3. Ikhtiar harus serius - Allah suka akan orang yang bersungguh sungguh. Rezeki Allah tidak semestinya akan datang semua dari gaji kita sahaja. Allah telah menyiapkan rezeki untuk semua orang, namun harus bersungguh sungh berusaha..

4. Taubat terus menerus -
Ustaz aa gym memberikan sedikit contoh.

Misalannya kita sedang memandu kereta. kita tidak nampak jalan di hadapan kerana cermin kereta yang kotor. Apakah yang harus kita lakukan terlebih dahulu? adakah perlu kita tercari cari jalan ataupun membersihkan cermin yang kotor yang menghalang pandangan ke jalan?
Bertaubat umpama membersihkan cermin yang kotor supaya kita boleh nampak jalan. Allah telah menyediakan jalan kehidupan untuk kita, namun kita tidak nampak kerana hati yang kotor..lalu taubat itu adalah pembersih hati supaya mudah kita nampak jalan kehidupan yang telah Allah sediakan untuk kita...

Namun begitu, bukan senang untuk kita istiqamah. maka Ustaz aa gym memberikan tips untuk kita beristiqamah dalam melakukan 5 us di atas:

1. Azam yang kuat
2. Terus mencari ilmu
3. Fikir bagaimana kita akan disayangi Allah
4. Latihan / muhajadah
5. kawan kawan yang soleh

Sedikit perkongsian latihan ikhlas:
- Amal jangan diketahui orang lain, amal jgn dilihat oleh orang lain, jgn ingin dipuji, jangan ingin dihargai.

Sebagai ingatan, orang hanya masih menyukai dan menghormati kita pada hari ini adalah hanya kerana Allah menutup aib kita daripada pengetahuan mereka. Oleh itu bersyukurlah kepada Allah dan cubalah untuk ikhlas dalam setiap amal perbuatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails