Halaman

Sabtu, 26 Mac 2011

Kesan Hutang Kad Kredit Paling Kritikal

Kepada para pembaca...jauhilah kad kreadit....!

kreditkad.jpg

(sumber : http://www.shamsuddinkadir.com/v2009/2008/12/page/2/)

Sehingga ke hari ini, masih ada individu yang menjadikan kad kredit sebagai kad hutang, di mana bagi setiap pembelian sebanyak RM1,000 ringgit, hanya RM 50 akan dibayar. Ini bererti bagi penguna kad kredit yang menangung hutang sebanyak RM 3,000 akan membayar RM150 sebulan, dan pada masa yang sama akan mengunakan kad kredit itu bagi berbelanja melebihi RM 15O yang dia sudah bayar. Akibatnya jumlah hutang itu semakin naik dan akan mencecah had kredit, ketika ini baru kita akan tersedar, bertapa nikmatnya hidup tanpa dibebani hutang yang membuatkan kita semakin miskin ini.

Ianya mengambil masa antara 3 -5 tahun untuk kita menyedari kesan daripada bebanan hutang kad kredit di atas ketagihan kita hidup melampaui batasan kebolehan membayar hutang. Pemegang kad kredit masih terus mengunakan walaupun pelbagai nasihat, panduan yang telah diberikan oleh buku-buku dan orang yang telah menasihati kita sepanjang hidup.

Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, hentikan pengunaan kad kredit mulai pada hari kita mendapat gaji. Gunakan duit gaji bagi membayar hutang kad kredit yang berbaki itu secara ansuran.

Kita mulai merasa sedikit kejutan mulai hari pertama kita tidak lagi mengunakan kad kredit bagi berbelanja di luar kemampuan. Perjalanan kita dihujung minggu dengan kereta sudah tidak sejauh kita membeli petrol dengan kad kredit, bilangan barangan yang dimuatkan didalam troli di pasaraya semakin sedikit, bilangan baju baru, alat hiasan di rumah semakin berkurangan… pembelian handphone baru juga turut tertunggak…

Banyak lagi kos kita akan menurun dengan mendadak dan selepas beberapa bulan, senyuman manis bulan mekar dibibir kita… dan selepas 1 - 2 senyuman ‘Duit’ mula dapat dilihat di senyuman kita. Ada pembaca buku Hidup Tenang Walaupun Berhutang yang tersenyum lebar apabila membaca entri ini, kerana 1-2 tahun lalu beliau juga termasuk dalam kumpulan individu yang memiliki hutang kad kredit melebihi RM10,000.

Semoga Allah mempermudahkan usaha kita bagi menangani hutang kad kredit dan membantu kita membebaskan diri dari kemelut hutang. Ya Allah perkenankan doa kami ini. Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails