Halaman

Jumaat, 2 Mac 2012

Untuk siapa kecantikan itu?



    Sesak dan semak...itulah yang saya rasa setiap kali memandang pelajar yang lalu lalang di hadapan saya. Kehadiran mereka penyeri tempat saya bekerja, namun keadaan mereka berpakaian kadangkala sukar benar saya menerimanya. Seolah-olah jurang umur saya dan mereka sangat besar sehingga tidak dapat menerima fesyen terkini mereka.

    Jika berseluar, mereka gemar memilih seluar ketat sehingga bukannya menutup kaki, tapi melilit kaki. Setiap orang yang berselisih, pasti tahu ukur lilit kecil besar betis dan peha mereka. Ada di antaranya pula memakai baju sendat yang separas pinggang sahaja. Selepas itu, ukur lilit apa lagi yang boleh diukur agaknya?? Ada yang selesa memakai t-shirt sendat, baju kurung jarang, kain terbelah, tudung berbonggol unta.

Malu dan sedih...itu lah yang saya rasakan. Tiada sekelumit pandangan cantik yang saya nampak...Dan tentulah pemakaian sebegitu tidak ditujukan kepada saya atau kaum sejenisnya melainkan untuk kaum Adam semata-mata. Mereka membiarkan sahaja pandangan liar kaum Adam terhadap mereka. Pada pandangan mereka tentu sahaja kaum Adam akan menyatakan mereka cantik...itu sahaja..
Tak pernah terfikir pada fikiran mereka bahawa sebenarnya kaum Adam lebih tertarik untuk membayangkan melakukan perkara yang tidak baik kepada mereka daripada mengatakan mereka cantik. 

Inilah bezanya pemikiran lelaki dan perempuan. Lebih-lebih lagi pemikiran ini selalu sahaja didorong oleh nafsu dan tipu daya syaitan.

Maka dengan itu, selalu sahaja wanita tertipu dengan kata-kata manis lelaki. Akhirnya siapakah yang rugi?

Mungkin ada yang berkata, tak luak pun kalau dipandang...memang dengan pandangan tak akan mencalarkan sedikitpun perempuan. Namun ia mencalarkan agama...

pandangan siapakah yang sepatutnya kita dahulukan...manusia atau Allah? 

Siapakah yang memberi keselesaan hidup di dunia dan akhirat...manusia atau Allah?

Ke manakah akhirnya kita akan dikembalikan...manusia atau Allah?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails