Halaman

Selasa, 4 Oktober 2011

Makna kepada Cinta kepadaNya...


Makna yang manakah kita namakan kepada cinta kepada pencipta kita, Allah SWT, Tuhan yang Maha Agung, Tuhan sekelian Alam...

Apakah maknanya pada cinta yang sedikit sekali pada zikir, sedikit juga pada syukur, sedikit juga pada sedekah dan zakat. Membaca ayat-ayat cintaNya juga jauh sekali. Lebih malang sekali apabila juga jarang-jarang sekali telinga ingin mendengar alunan ayatNya.

Apakah maknanya pada cinta pada yang wajib 5 waktu, sekadar melepaskan batuk di tangga...seolah-olah memberi sedekah pada si fakir yang meminta-minta..asal memberi, ikhlasnya tiada..

Apakah maknanya pada cinta yang mana menahan lapar dahaga yang dilaksana dengan penuh keluh kesah? Juga gembira meninggalkannya dengan harapan akan menggantikannya pada waktu yang lain?

Apakah maknanya pada cinta yang mana wang dikeluarkan atas namanya, namun rupanya riak semata-mata?

Apakah maknanya pada cinta yang mana keluh kesah silih berganti di mulut dan hati, sambil memperkecilkan tiap-tiap nikmat yang diberi?


Namun, apakah yang kita dapat dari cintaNya? Segala-galanya tanpa Dia mengharap untuk dibalas setiap satunya....Apakah ketetapannya adalah untukNya semata-mata? Adakah Dia akan musnah tanpa kita menyembahNya? SesungguhNya Maha Suci Allah dari semua yang fana. Kitalah yang sebenarnya memerlukanNya sepanjang masa...sepanjang masa...

Siapakah kita untuk tidak mahu mencintaiNya? Kita bukanlah sesiapa pun...bukan sesiapapun...hanya hamba yang sentiasa yang bergantung harap namun tidak sedar-sedar akan lemahnya diri sendiri..Nmun Allah tetap juga tidak pernah lupakan kita, tak pernah juga tidak menyayangi kita...walaupun kita hamba...namun layananNya bukanlah seperti tuan-hamba di kalangan manusia. LayananNya istimewa..boleh meminta, boleh mengadu, sentiasa dibantu dan dijaga sebaik-baiknya..

Oleh itu, apakah makna yang kita berikan kepada cinta kita kepadaNya?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails