Halaman

Rabu, 9 Mei 2012

Menyayangi sementara masih ada masa...


Minggu hadapan, genaplah 12 tahun kepulangan arwah ayah saya ke rahmatullah. Terlalu cepat masa berlalu, bagai semalam segalanya berlaku. Kemalangan itu, telah meragut nyawa seorang bapa secara tiba-tiba dengan meninggalkan keluarganya terkapai-kapai serta hilang punca.

Namun, benarlah...semua yang berlaku pasti ada hikmahnya. Sekurang-kurangnya kami yang tinggal yatim, masih ada ibu tempat berlindung. Sejak dari hari itu, saya belajar untuk menyayangi setiap insan yang masih hadir di dalam hidup dengan mengetahui bahawa kita perlu bersedia untuk kehilangannya pada bila-bila masa. Kehilangan insan tersayang bukan hanya tertakluk kepada kematian. Perpisahan, perpindahan, semuanya akan menyebabkan kita akan berasa kehilangan.

Sebagai manusia biasa, kita tidak dapat memilih untuk dimatikan cara mana, siapa yang akan mati dahulu, perpisahan di sini atau di sana...Namun, kita selalu terlupa, Allah anugerahkan kita MASA yang tidak ternilai harganya untuk kita isi sebaik-baiknya. Bagaimana kita mengisi masa ini ketika ini? Sibuk menyiapkan kerja yang tak pernah siap? Sibuk bergaduh dan bertengkar? Atau sibuk memikirkan bilalah lagi masa yang tidak sibuk?

Tidakkah kita mahu menyibukkan diri menyayangi insan-insan sekeliling kita kerana kehilangan mereka pada bila-bila masa adalah benar? Tidakkah mahu menyibukkan diri menyayangi diri sendiri kerana kita juga akan kehilangan nyawa pada bila-bila masa dari sekarang?

Tidakkah mahu kita menyesal sekarang daripada menyesal kemudian?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails